Onko sinulla keskinkertainen idea – tehdään siitä Pelicansin fanituote!

Lahden Pelicans tiedotti viime viikolla, että seuran ja sen fanituotteita myyneen Pelicans Storen, eli HB Promotionin, yhteistyö päättyy. Tai siis eihän Pelicans mitään tiedottanut. Store ilmoitti yhteistyön päättymisestä ja loppuunmyynnistä. Onko asiasta edes mainittu Pelicansin virallisissa kanavissa, joiden tavoittavuus on kuitenkin noin 15-kertainen Pelicans Storen seuraajamääriin verrattuna.

Tämä on taas yksi esimerkki pitkään listaan puutteita Pelicansin tiedottamisessa ja markkinoinnissa, jota “ei tehdä ketään miellyttääkseen”.

Joka tapauksessa Pelicansin fanituotteisiin on siis luvassa uudistumista, mikä vaikuttaa kieltämättä hyvältä mahdollisuudelta aiemmin nähtyyn katalogiin nähden. Valitettavasti muutama vuosi sitten aloitettu yhteistyö päätyi toistamaan vanhaa kaavaa, jossa fanituotemyynnin pyörittäjä vaihtuu, mutta tuotteiden valikoima ja taso säilyvät samanlaisena kuin ennenkin, eikä fanituotteista saada irti täyttä potentiaalia.

Laita siihen joukkueen värilogo ja myyntiin. Tämä on ollut perinteisesti suomalaisten fanituotteiden suunnittelun taso, ja siihen se Pelicansinkin tapauksessa on yleensä jäänyt.

Kaikella kunnioituksella esimerkiksi Pelicans Storen jokaisesta Pelicansiin takaisin palaavasta pelaajasta julkaisemat “Xxxxx is back”-paidat muodostuivat jo yleiseksi vitsiksi itseään toistaessaan. HBP toi mukanaan mahdollisuuden valmistaa pienempiä eriä ja reagoida joustavasti tilanteisiin, mutta toteutukset eivät olleet onnistuneimpia, kun vaikkapa Pelicansin Darts-turnauksen tai Lahti huutaa -huudon kaltaiset ilmiöt kasvoivat. Monet muut grafiikat olisivat sopineet paremmin julisteiksi kuin paitaprinteiksi.

Fanikulttuuri on tunnepohjaista. Siksi fanituotteiden suunnittelussa sormi pitäisi olla herkästi kansan pulssilla aistimaan näitä ilmiöitä, joissa olisi tuotteistamisen saumaa. Esimerkiksi Pelicansin varmasti yleisimmäksi kaulahuiviksi levinneessä Lahen Turkoosin raitahuivissa erottuu vain raitateema seuran väreissä. Yksinkertainen on joskus kauneinta.

Toisaalta tiedossa on, että Pelicansin kanssa yhteistyön tekeminen voi olla, sanotaanko, haasteellista. On vaikea sanoa ulkoapäin, mikä milloinkin mättää, jos jäädään ammattimaisen urheiluseuran sijaan puuhastelun tasolle.

Esimerkkejä tuotteista, jotka olisi vain pitänyt suunnitella paremmin tai jättää kokonaan julkaisematta.”Pelicans hockey”, jonka sijaan paidassa voisi yhtä hyvin lukea California Surf Club halpaketjujen geneerisen siansaksan tavoin. “Sexy Lasse” kun kaikki muut kirjoittivat Seksi-Lasse. “Aatun veivi” oli kiekkoväen sisäpiirijuttu, joka paidassa on yritetty selittää auki päivämäärää myöten.

Nyt ensitietojen mukaan Pelicansin fanituotemyyntiä tulisi pyörittämään taas uusi mutta osaamistaan näyttänyt yrittäjä. Jälleen kerran heräävät ne samat toiveet, että pystyttäisiin irrallisten logojen sijaan tarjoamaan riittävän laaja valikoima eri asiakasryhmille.

Ensiksi: Perinteisiä fanituotteita niille, jotka näkyvästi haluavat tunnustaa Pelicansin logoa ja väriä.

Toiseksi: Katumuotia noudattelevia tuotteita niille, jotka haluavat edustaa hillitysti mutta tunnistettavasti.

Kolmanneksi: Myös niitä tuotteita, joista Pelicans on häivytetty lähes kokonaan, tai tuote perustuu “tietäjät tunnistaa” -ajatukseen. Hyvinä esimerkkeinä tästä Support Your Local ja Lahti vs. Everybody -tuotteet.

Kirjoitin fanituotteiden suunnittelusta Uudessa Lahdessa joitakin vuosia sitten. Fanituotteita pitäisi luoda katsomalla ensin katukuvassa ihmisten pukeutumista, kuten vaikkapa Niken ja Billebeinon kaltaisten brändien toteutuksia, ja sitten tekemällä siitä jääkiekkoseuran versiot. Seurataan mitä ihmiset haluavat käyttää. Ei niin päin, että lyödään Pelicansin värikäs ja räikeähkö, tavallaan rumakin, logo paidan rintaan mahdollisimman isolla, ja oletetaan, että se myy. Tai toistetaan logo 43 kertaa koiranpannassa.

“Laita siihen vaikka 43 Pelicans-logoa sentin välein.” Valitettavan usein fanituotteiden suunnittelu on Suomessa tätä tasoa.

Ja sitten olisi se, että vuodenaikaan sopivia tuotteita olisi saatavilla oikeaan aikaan. Kannattaako esimerkiksi talvella julkaista kaikesta t-paita? Haluaako joku ostaa vaatteen, joka esittää yksittäistä pelaajasiirtoa?

Oma vastuunsa fanituotteista on seurallakin. Miksi ei ole palkattu osaavaa suunnittelijaa kuten FC Lahti ja Lahti Basketball ovat tehneet? Miksi fanituotteita ei mainosteta Turkoosiliitteissä ja sähköpostin uutiskirjeissä?

Ja sitten jo uraauurtavaa ajattelua: Entä jos jo joukkueen peliasut ja muu graafinen ilme suunniteltaisiin ajatellen minkälaisia fanituotteita niiden pohjalta saadaan muodostettua? Luotaisiin kokonaista ilmiötä, ei toisistaan irrallisia peliasuja, grafiikoita ja fanituotteita.

Seuraa ja saa blogin tuoreimmat päivitykset Facebookissa ja Instagramissa, tai jätä kommentti alla olevaan laatikkoon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *