Kuulin mielenkiintoisen näkemyksen äskettäin jutellessani Pelicansin organisaatiossa vaikuttaneen henkilön kanssa. Tästä on tulossa haastatteluakin lähiaikoina, mutta keskustelusta versonnut irrallinen ajatus on oman pohdintansa väärti. Vapaasti lainaten:
Takavuosina jääkiekkoseuroille oli tärkeää hankkia kiinnostavia pelaajia yleisön vetonauloiksi. Enää se sama logiikka ei toimi. Pelaajien sijaan yleisö tulee jäähallille muun huuman tai yhteisöllisyyden vuoksi.
Ehkä tässä on perää. Tietenkään ei pidä nyt vetää liian suuria johtopäätöksiä vaikkapa Pelicansin alkukauden heikoista yleisömääristä. Eiväthän joukkueen kirkkaimmat tähdet ole edes olleet pelaamassa, ja alku on ollut häviöiden latistama.
Mutta ajatus voi olla sikäli aivan oikeassa, että nykyään Liigan kaikkien joukkueiden ja pelaajien otteita voi seurata netistä lähes joka ilta. Siihen ei tarvita hallille saapumista. Ottelutapahtumat ovat muuttuneet yhä enemmän sosiaalisiksi viihde-elämyksiksi, jossa yksittäisen pelaajan rooli on katsojille pienempi. Pelataan kahden kotiottelun viikkoja, eli moni katsoja valitsee niistä yhden, johon ehtii paikalle. Ja niin edelleen.
Nyt kuitenkin Pelicans näyttää luottavan vahvasti siihen, että huippujoukkue hoitaisi markkinoinnin puolestaan. Kuten on toisteltu, Pelicansilla on urheilupuoli kovassa kunnossa, mutta seuran toimiston ja markkinoinnin kyky täyttää katsomoita on tällä hetkellä todistamatta.
Kenties pelkkä voittava joukkue ei enää riitä, vaikka niin on aina uskottu?
Minuutin miete on Kiekkoaktivisti-blogissa säännöllisen epäsäännöllisesti ilmestyvä välipala, jossa esitetään lyhyt idea tai pohdinta vaihtuvasta aiheesta.
Seuraa ja saa blogin tuoreimmat päivitykset Facebookissa ja Instagramissa.