Yli kahden tuhannen ihmisen uutisoitiin kevättalvella 2021 ostaneen Pelicansin niin sanottuja C-osakkeita. Kannatusosakkeiden annin raportoitiin tuottaneen 270 000 euroa, ja sitouttaneen siis onnistuneesti melkoisen määrän ihmisiä seuran toimintaan ainakin näennäisesti.
Itsekin kuulun näihin C-osakkeita hankkineisiin, joilla ei ole ääni- tai osinko-oikeutta yhtiössä. Kauden alkaessa jokaista osaketta vastaan on saanut 20 euron voucherin käytettäväksi Pelicansin ottelutapahtumissa. Teoriassa siis jos jokainen osakkeenomistaja viitsii toimistolta hakea ja käyttää ilmaiskuponkinsa, voidaan Isku Areenan myyntitiskeiltä hakea ilmaista syötävää ja juotavaa määrän, joka vastaa yli 50 000 euron menetettyä oheismyyntiä per kausi.
Kädenojennuksena tämä etu on varsin hyvä ja jopa antelias vastine, ja vastapainoa aiempaa kalliimmille hinnoille. Silti tulen miettineeksi, edistääkö se 20 euroa asiakassuhdetta kuitenkaan parhaalla tavalla? Kannattaako C-osakkuus hoitaa välttämättä ihan näin?
Minusta tuntuu, että me “omistajat”, jäähallin kantajäärät, emme me välttämättä kaipaa lisää kaulaliinoja, kuponkien haeskelua tai edes ilmaista kaljaa.
On toki hyvä muistaa, että korona-pandemian taloudelliseksi laastariksi lanseerattu osakeanti jouduttiin varmasti kyhäämään melko kiireellä ja rajallisin keinoin. Siihen nähden paperiset osakekirjat rahallisine etuineen ovat ihan hyvä paketti. Lounasseteleitäkin oli vuosi sitten jaossa.
Osakkeen kylkiäisinä tullut kaulahuivi taas on jäänyt vaatekaapin pohjalle. Jälkiviisaana voi todeta, että välttämättä halutuin fanituote ei ole musta huivi, jossa lukee tikkukirjaimin Owner of Pelicans. Useamman osakkeen ostaneet saivat näitä vielä monta kappaletta samanlaisia.
Alkuvaiheen jälkeen C-osakkeiden omistajuus on sisältänyt ramppaamista hallille erikseen hakemaan mainittuja kuponkeja, yhteystietojen päivittämistä, ja ilmeisesti osalle omistajista tieto osakkuudesta ja eduista ei ole kulkenut oikein missään vaiheessa.
No, näihin käytännön kompasteluihin on jo Pelicansin kanssa hiljalleen tottunut.
Mitä tulee rahalliseen etuun, niin tässä jälleen totutetaan asiakas ainoastaan edullisempaan, ei välttämättä parempaan tuotteeseen. Toisin sanoen asiakkaalle merkittävin hyöty on alempi (ilmainen) hinta. Urheilun liiketoiminnassa ylipäätään tuotteistaminen tuntuu turhan usein perustuvan hinnan polkemiseen, ei tuotteen parantamiseen. Pari ilmaista juomaa miellyttää hetken, mutta ne ovat samoja tuotteita, joita asiakas luultavasti ostaisi joka tapauksessa. Seuralle vieläpä koituu kuluja näiden kioskituotteiden hankinnasta, logistiikasta ja myynnistä.
Minusta tuntuu, että me “omistajat”, jäähallin kantajäärät, emme me välttämättä kaipaa lisää kaulaliinoja, kuponkien haeskelua tai edes ilmaista kaljaa. Me kaipaisimme ensisijaisesti jotakin parempaa, positiivisesti yllättävää vaihtelua siihen 30 kotiottelun runkosarjaan.
Voisiko C-osakkeen omistaja voucherin sijaan saada esimerkiksi yhteen otteluun pääsyn hallin parhaille paikoille, esimerkiksi klubipuolelle katsomaan peliä? Voisiko päästä c-osakelaisten kimppana jopa aitioon? Voisiko saada vaikkapa rajatun pääsyn päävalmentaja Yli-Junnilan pitämään videoluentoon, jossa tämä kertoo Pelicansin pelitavasta? Luovuudella ei ole rajoja.
Jokin tällainen toisi samaan hintaan ekstraa ja uutta asiakassuhteeseen. Tai miksei pienestä lisämaksustakin siinä missä ihmiset “upgreidaavat” hotellihuoneitaan tai paikkojaan lentokoneessa. C-osake voisikin tuoda lisämyyntiä, eikä viedä rahaa Pelicansin tunnetusti kapeasta kassasta.
Puhutaan kotisohvan ja live-elämyksen kilpailustakin. Liveen pitäisi kehittää lisää jotakin erityistä, jotain mitä et mistään some-kanavasta tai Maikkarilta saa. Tosin se vaatisi myös lisää vaivaa ja tekeviä käsiä seuralta.
Se on aina vaikeampaa ja työläämpää kuin tarjota halpuutusta olemassa olevaan tuotteeseen, ja vaatisi vahvistuksia Pelicansin toimiston puolelle samaan tapaan kuin nyt on panostettu joukkueeseen.
Seuraa ja saa blogin tuoreimmat päivitykset Facebookissa ja Instagramissa, tai jätä kommentti alla olevaan laatikkoon.