Parempaa kuuluu taas Pelicansin fanituotteille, joiden keskinkertaista tasoa ja suunnittelua aiemmin syksyllä kritisoin. Fanituotteiden uusi toimittaja Hel Goods julkaisi viime viikolla verkkokaupassaan ensimmäiset tuotteet, joissa on nyt huomattavasti enemmän katu-uskottavuutta, hyvää visuaalista silmää ja yhtenäisen malliston meininkiä.
Kun huomioidaan vielä kannattajayhteisö Lahen Turkoosin oma mallisto, löytyy nyt tyylikäs kattaus monenvärisiä tuotteita. Ei kuitenkaan sellaisia, joissa kaikki värit ja logo olisi vain roiskittu samaan vaatteeseen huutamaan olemassaoloaan. Hel Goodsin luoma mallisto kertoo tarinaa ja luo uskottavaa ilmettä Pelicansin kaukalon ulkopuoliseenkin toimintaan. Hienoa!
Samalla itseni ja monen muunkin huomio on kiinnittynyt malliston lanseerauksessa esiintyneeseen tekstiin “Est. 1992”, eli perustettu vuonna 1992. Ollaan perustavaa laatua olevan kysymyksen äärellä, koska Pelicanshan ilmestyi lahtelaisen jääkiekon tarustoon vuonna 1996, korvaten eri nimiyhdistelmillä siihen asti vuosikymmeniä edustaneen Reippaan.
Kun nimeksi vaihdettiin Reippaan sijaan Pelicans, ja väreiksi oranssi-valkoisen sijaan kelta-vihreä, ei sen suurempaa pesäeroa oikein entiseen voi tehdä. Vaikka Reippaasta jäikin muistuttamaan pelikaanin nokan oranssi väri, niin kokonaisuutta katsoen siteet katkaistiin ja koko brändi laitettiin uusiksi. Selkeästi haluttiin jättää taakse kaikki se menneisyys ja huono karma, joka Reippaaseen liittyi.
Jos Reippaan perintöä halutaan liittää Pelicansiin, niin miksi se liitettäisiin juuri Reipas Lahdesta alkaen?
Sitten taas virallisissa papereissa seura toden totta on perustettu 1992, ja tuo luku on esiintynyt mediassa, datalähteissä ja muissa yhteyksissä vuosien saatossa. On niitäkin, joiden mielestä 1992 on aivan oikein, koska 1996 tapahtui vain nimenvaihdos. Varmasti kyse on myös sukupolvikokemuksesta ja siitä, onko elänyt jäähallilla jo Reipas Lahden aikaan.
Pelicansin 20-vuotisjuhlia joka tapauksessa vietettiin 2016. Maskotti Pekko heiluu kotiotteluissa päällään numeron 96 pelipaita. Näin ollen taustalla toimineen yhtiön papereiden toimittaminen rekisteriin (1992) on mielestäni vain juridiikkaa, mutta seuran brändi ja logo ovat se mikä ihmisille merkitsee.
Hel Goodsin mallisto viljelee sanaa “legacy”, perintö. Jos Reippaan perintöä halutaan liittää Pelicansiin, niin miksi se liitettäisiin juuri Reipas Lahdesta alkaen, mietin. Toisaalta tekemässäni Facebook-kyselyssä eräs vastaajista julkaisi kuvan virallisena fanituotteena vuosituhannen alussa myydystä Pelicans-takista, johon oli kirjailtu 1992. Asian kanssa on siis jossain määrin hapuiltu ennenkin. Mainostihan Pelicans 2010-luvun taitteessa Lahdenkin olleen “Kiekkokaupunki vuodesta 1891”, eli jo ennen kuin Lahti oli kaupunki saati kuullut jääkiekosta.
Eilen ensimmäisenä mahdollisena arkipäivänä Hel Goods ehätti muuttamaan vuosiluvuksi 1996 kaikkiin tuotteisiin. Kysymykseksi jääkin lähinnä, että eikö Pelicansissa viitsitty etukäteen katsoa läpi katalogia, joka sen omiksi fanituotteiksi suunniteltiin? Jos on katsottu, niin eikö Pelicansin toimistolla tunneta seuran omaa historiaa ja perustamisvuotta? Vai voidaanko edes puhua toimistosta, vai onko kyse tässäkin vain yhden henkilön päätöksistä ja tulkinnoista? Mikään vaihtoehdoista ei ole kovin mairitteleva.
Täydet pisteet siis Hel Goodsille ammattiylpeydestä, ettei harmittavan kömmähdyksen annettu vain jäädä muhimaan. Sen verran musertava enemmistö kohderyhmänä olevista faneista, sattumoisin 96 prosenttia kyselyyn vastanneista, nimittäin kokee Pelicansin tarinan alkaneen 1996.
Seuraa ja saa blogin tuoreimmat päivitykset Facebookissa ja Instagramissa, tai jätä kommentti alla olevaan laatikkoon.